Techniek

Op deze pagina vindt u uitleg over veel gebruikte technieken bij elektrische fiesten.

Voorwielmotor

In het verleden werden elektrische fietsen hoofdzakelijk uitgevoerd met een motor in het voorwiel. Dit komt door het feit dat een voorwielmotor doorgaans eenvoudiger en veel goedkoper is dan een middenmotor. Tegenwoordig zien we, met name vanwege de natuurlijke fiets ervaring, steeds meer elektrische fietsen die uitgevoerd zijn met een middenmotor.

Op een elektrische fiets met een voorwielmotor lijkt het alsof je vooruit getrokken wordt. Dit heeft natuurlijk te maken dat niet het achterwiel, maar juist het voorwiel wordt aangedreven. Dat is in het begin best even wennen.

Fietsen met een voorwielmotor werken middels een snelheids -en rotatiesensor. De motor meet hoeveel snelheid je maakt en of de trappers rond gedraaid worden. De elektrische fiets meet dus niet hoeveel kracht er op de pedalen wordt gezet om bijvoorbeeld bergopwaarts of tegen de wind in te fietsen. De elektrische fiets kan er om die reden ook niet op reageren. De mate van ondersteuning bepaal je zelf door de juiste ondersteuningsstand te selecteren.

Onze elektrische fietsen die voorzien zijn van een voorwielmotor, bijvoorbeeld de Trenergy E-Relax Pro, hebben een krachtig koppel van 40Nm. Doordat wij lichtgewicht motoren gebruiken in combinatie met intelligente software zal nauwelijks merkbaar zijn dat de motor in het voorwiel zit. Een ander bijkomed voordeel is dat een voorwielmotor onderhoudsarm is.

Middenmotor

Tegenwoordig is het merendeel van de Trenergy elektrische fietsen uitgerust met een middenmotor. De middenmotoren kenmerken zich door de natuurlijke en krachtige rijervaring. Trenergy maakt gebruik van diverse types middenmotoren. Zo zijn er middenmotoren die werken met krachtsensoren. Deze reageren op de hoeveelheid kracht die op de pedalen wordt uitgeoefend en afhankelijk daarvan zal er een bepaalde ondersteuning worden gegeven door de elektrische fiets. Daarnaast zijn er middenmotoren die zijn uitgevoerd met een rotatiesensor, waarbij op basis van het aantal rotaties ondersteuning door de elektrische fiets wordt geboden. Welke elektrische fiets (en motor) het beste bij jou past, is helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke wensen en rijervaring. Maak een afspraak bij een Trenergy dealer bij jou in de buurt voor een uitgebreide testrit.

Deze middenmotor is geluidsarm en door het lage zwaartepunt tussen de wielen is de elektrische fiets zeer wendbaar.

Display

Het grootste gedeelte van onze elektrische fietsen is uitgerust met een LCD kleuren-display waarmee je de juiste ondersteuningsstand kiest en je de verlichting kunt bedienen. Op het scherm is onder andere de snelheid, totaal aantal kilometers en dag afstand duidelijk af te lezen. De bediening gaat via een afstandsbediening met drie toetsen. 

In onze uitgebreide handleiding vindt u per elektrische fiets hoe u het display kunt gebruiken.

Trapsensor

De trapsensor (ook wel rotatiesensor genoemd) laat de controller (het brein van de elektrische fiets welke alles aanstuurt) weten wanneer deze de motor moet laten functioneren. Als je begint te trappen registreert de trapsensor dit direct, ook meet deze met welk toerental er rond getrapt wordt. In combinatie met de ingeschakelde ondersteunende stand en de snelheid van de elektrische fiets, zal de motor altijd de gewenste ondersteuning geven. Doordat wij een trapsensor met wel 12 meetpunten gebruiken reageert de elektrische fiets snel met zowel het inschakelen en uitschakelen van de motor.

Controller

De controller is de regeleenheid van de elektrische fiets. Deze computer ontvangt signalen en verzendt signalen. Zo ontvangt deze bijvoorbeeld het trapsignaal en zal de motor direct aangestuurd worden. Daaropvolgend zal de motor weer een controle signaal terug zenden naar de controller zodat deze het toerental af kan regelen. Door aan te sturen en ook weer een controle signaal terug te vragen, kan de ondersteuning heel geleidelijk en soepel aangestuurd worden met als resultaat een elektrische fiets die erg prettig rijdt!

Batterij

In ons assortiment hebben wij bagagedrager batterijen en intube (frame) batterijen. Onze batterijen zijn opgebouwd met A-merk cellen welke een hoge energie dichtheid hebben en een laag gewicht. Daarnaast rusten wij de batterijen uit met een modern management systeem welke de spanning van de cellen afzonderlijk monitort, de temperatuur in de batterij controleert en bijhoudt hoe vaak er geladen wordt en hoeveel stroom er afgenomen wordt.

Helaas zijn de te halen kilometers op een batterijvulling moeilijk van te voren aan te geven. Een elektrische fiets verbruikt veel meer stroom als deze bergop gaat, veel tegenwind heeft, het koud is, veel ondersteuning vraagt of als je zelf weinig trapkracht levert. Zo kan bijvoorbeeld een bepaalde batterij bij zeer ongunstige omstandigheden 25km halen maar bij gunstige omstandigheden kan dit zomaar 80km zijn. 

Verlichting

De verlichting op onze elektrische fietsen is van het merk Spanninga & AXA. Spanninga is een gerenommeerd merk uit Friesland en heeft een breed assortiment fietsverlichting, waarvan wij een aantal passende modellen voeren. Op onze nieuwere modellen voeren wij de AXA Compactline Koplamp. Met 35Lux heeft deze koplamp een zeer grote lichtopbrengst. In 2023 hebben wij ook enkele elektrische fietsen voorzien van remverlichting. De verlichting op onze Trenergy elektrische fietsen werkt altijd via het elektrisch systeem. Je hebt er geen losse batterijen voor nodig en de verlichting is eenvoudig in te schakelen via het display.