Trenergy maakt housewarming party van dealershow
Trenergy maakt housewarming party van dealershow
Vandaag rondt Trenergy haar eerste dealershow af in het gloednieuwe bedrijfspand van AZ Import, waarnaar ze deze zomer verhuisd zijn. Een ideale gelegenheid om met haar achterban een soort housewarming party te geven.
De business van Trenergy ontwikkelt zich zo voorspoedig dat de oude locatie te krap werd en het noodzakelijk was om een nieuw onderkomen te zoeken. Uiteindelijk werd voor nieuwbouw in de buurt gekozen en kort nadat het pand opgeleverd was, zijn ze midden in het hoogseizoen verhuisd. De dealershow van dit jaar stond dan ook niet alleen in het teken van de vernieuwingen in de collectie, maar ook in de presentatie van het pand. Iedereen kreeg een rondleiding langs de kantoren, het ruime magazijn en uiteindelijk de showroom, waar de fietsen gepresenteerd werden.
Trenergy-directeur Taco Reydon liet weten dat dit nog een voorlopige showroom is. “Er was bij de inrichter niet genoeg tijd om de uiteindelijke showroom op tijd klaar te hebben voor deze dealershow, maar er liggen al wel een paar plannen klaar, waar we rustig naar gaan kijken. Bij ons sluiten zich nog steeds dealers aan en sommigen vinden het gewoon leuk om te komen kijken wat voor een bedrijf er achter Trenergy schuilgaat. Onze jongens rijden natuurlijk rond met bussen waar een paar modellen in staan, maar niet de hele collectie. Als mensen meer willen zien, kunnen we ze hier uitnodigen.”
Trenergy dealers bewust op afspraak uitgenodigd
De dealerdagen van Trenergy waren verspreid over het vorige weekend en dit weekend. Vandaag is de laatste dag. AZ Import nodigt dealers op afspraak uit, zodat ze iedereen goed de aandacht kunnen geven. “Dat is ontstaan in de coronatijd. Voorheen zeiden we altijd ‘we hebben dealershow, kom lekker langs wanneer je wil’. Maar dan merk dat iedereen heel gecentreerd op het hetzelfde moment kwam. In coronatijd was dat natuurlijk lastig, dus toen zijn we op afspraak gaan werken dat is heel goed bevallen,” laat Reydon weten.
Het valt Reydon en salesmanager René Driessen op dat de dealers wat voorzichtiger worden met het bestellen van nieuwe fietsen. En dat komt eigenlijk niet slecht uit. “Het afgelopen jaar was het een gekkenhuis. Sommige klanten bestelden twee tot drie zoveel dan normaal, omdat ze van fietsen verzekerd wilden zijn. Maar iemand die normaal 100 fietsen doet gaat er niet ineens 300 verkopen,” licht Driessen toe. “En als wij die bestelde fietsen wilden uitleveren, kwam het soms even niet uit. In goed overleg zijn we toen fietsen gaan annuleren, die we weer aan andere dealers konden verkopen. Daarom hebben we nu liever dat ondernemers iets minder bestellen, maar die dan wel afnemen.”
“Maar behalve dat wij de dealers aangeven goed na te denken over hun bestelling, doen ze dat zelf uiteraard ook,” vult Reydon aan. “Ze merken dat veel andere leveranciers ook beginnen uit te leveren. Bovendien zijn de vooruitzichten onzeker door bijvoorbeeld de hoge energierekeningen. We hopen natuurlijk dat mensen daardoor meer de auto laten staan en de vaker de fiets pakken, maar dealers willen daar nog niet allemaal op anticiperen. Maar als je zorgt dat een mooi gamma hebt en een organisatie waarmee dealers goed kunnen samenwerken, dan komt dat wel goed.”
‘Afgelopen jaar zijn we ook begonnen op de Belgische markt’
De vernieuwde collectie van Trenergy wordt gekenmerkt door diverse modellen met een andere afmontage, enviolo bijvoorbeeld, sterkere motoren en een groeiend aantal fietsen met een intube accu. Bij sommige modellen zullen de fietsen met een drager onder de accu langzaamaan afvloeien, terwijl daar geleidelijk aan nieuwe modellen met een intube accu voor in de plaats komen. Bovendien hebben verschillende modellen andere kleuren gekregen. “We zien de verschuiving plaatsvinden van drager batterij naar intube batterij, dus daar gaan we steeds meer op inzetten. Daarvoor hebben we een heel nieuwe frame toegepast,” vervolgt Reydon. “Afgelopen jaar zijn we ook begonnen op de Belgische markt, en dus hebben we nu ook een derailleurfiets. Verder gaan we sommige modellen uitrusten met dagrijverlichting en remlichten. Zo blijven we door ontwikkelen.”
Driessen geeft aan dat collecties niet meer ieder jaar compleet vernieuwd worden. “Het is veel belangrijker om de modellen, die het goed doen, door te laten lopen en die elk jaar weer te verbeteren. Dat is beter dan een oud model uit de collectie te halen voor een nieuw model. Dat is voor je voorraad niet gezond en voor dealers ook niet prettig. Bestaande en vernieuwde modellen laten we vloeiend in elkaar overgaan, zodat we geen overjarige modellen hoeven uit te verkopen. En de dealer zelf ook niet.”