Trenergy lanceert Bosch en Shimano op dealerdagen

Trenergy lanceert Bosch en Shimano op dealerdagen

Afgelopen weken heeft Trenergy succesvolle dealerdagen gehouden en enkele noviteiten gepresenteerd. Dit alles vanuit de nieuwe showroom waar dealers voortaan ontvangen kunnen worden. Enkele noviteiten zijn de introductie van modellen met Bosch, Shimano en Motinova motoren, naast Bafang, en enkele nieuwe eye catchers voor 2024.

nieuwsfiets-nieuws-trenergy-vergroot-focus-op-communicatie

Tijdens de dealerdagen heeft Trenergy een groot deel van haar dealers ontvangen. Hoofdzakelijk Nederlandse dealers, maar ook enkele Belgische dealers zijn naar Wijchen gekomen om de dealerdagen te bezoeken. Dit alles speelde zich af in de vernieuwde showroom, met een oppervlakte van 120m2, die afgelopen juli is opgeleverd. Bij Trenergy zijn ze trots op de nieuwe showroom en de manier waarop de collectie getoond kon worden aan alle bezoekers van de dealerdagen.

René Driessen, business controller bij Trenergy, is zich ervan bewust dat een groot aantal Belgische dealers niet aanwezig kon zijn op de dealerdagen vanwege de afstand. Hij hoopt de overige Belgische dealers dan ook te ontmoeten op de Velofollies. “We laten graag de vernieuwingen in de collectie zien, zodat de ondernemers weten waar ze moeten zijn, als daar behoefte aan is. Ze hoeven bij ons geen voororders te plaatsen en zijn ook niet verplicht om grote aantallen te schrijven,” aldus Driessen.

Nu ook e-bikes met Bosch en Shimano leverbaar bij Trenergy

Komend seizoen zal de Trenergy collectie ook modellen bevatten, die voorzien zijn van een Bosch (Active line plus) en Shimano (Shimano Steps) motor, maar daar komt volgend jaar meer bij. “We proberen met al die motormerken een breed scala aan keuzemogelijkheden op te bouwen. Daarmee kunnen we de hele markt bedienen,” aldus Driessen. “Het feit dat we nu ook met Bosch en Shimano gestart zijn is voor ons heel belangrijk, dat maakt het voor dealers makkelijker om ook Trenergy in het assortiment op te nemen. Als ze dan positieve ervaringen met onze fietsen en service hebben, zijn de ondernemers ook eerder bereid om modellen met andere motoren van onze collectie op te nemen. Je moet ergens beginnen, maar met Bosch en Shimano openen we wel nieuwe deuren.”

Los van Bosch en Shimano is Trenergy ook enthousiast over de andere motormerken. Driessen stelt dat je als leverancier van e-bikes in de praktijk feitelijk twee merken te verkopen hebt. “Voor ons in eerste instantie natuurlijk het merk Trenergy, maar meteen daarna ook het motormerk. Bij de modellen met Shimano en Bosch is dat overigens wat minder, want die merken zijn zó bekend, dat we ons daarmee op Trenergy kunnen concentreren,” aldus Driessen, die signaleert dat de dealers er wel voor openstaan om modellen met andere merken motoren op te nemen. “Een aantal van hen is echt blij dat wij nu ook met Bosch en Shimano op de markt komen. Ze merken gewoon dat klanten binnenkomen voor een elektrische fiets, zolang er maar Bosch of Shimano op zit. Natuurlijk is een Trenergy e-bike ook prima te verkopen met andere motoren, maar als mensen specifiek om een Bosch of Shimano motor vragen, kan het nu ook.”

Onze filosofie was en is dat wij uit voorraad kunnen leveren

Driessen ervaart ook dat de ondernemers voorzichtiger zijn met het plaatsen van orders voor komend seizoen, omdat ze de voorraad in de winkel eerst verder omlaag willen brengen. “Ze hebben goede jaren achter de rug maar zijn ook enigszins geschrokken. Doordat meerdere fietsmerken weer konden leveren liepen de voorraden in winkels op. Onze filosofie was en is dat wij uit voorraad kunnen leveren. We streven altijd naar ‘vandaag besteld, morgen in huis’. Ik hoop dat volgend jaar rond deze tijd alles weer genormaliseerd is. Nu moet je proberen het hoofd koel te houden en niet te gek doen met prijzen. De markt is op een gegeven moment ook verzadigd en je kan er dan ook niet nog meer inzetten. Ook niet met hele lage prijzen.”

In de huidige markt valt op dat er momenteel veel gestunt wordt met adviesverkoopprijzen van e-bikes door diverse aanbieders. Toch wil Trenergy daar niet direct in meegaan. “Wij werken bewust niet met kortingen, hooguit acties op overjarige modellen,” vervolgt Driessen. “Wij vinden het belangrijk om de prijzen rustig te houden. Als er te veel gestunt wordt maak je de markt kapot, ook je concurrenten en collega’s. Een klein beetje aanpassen kan altijd, maar niet zo rigoureus als het nu in de markt gaat.”

Eye catchers en nieuwe technieken

Qua techniek zit Trenergy ook niet stil en zijn diverse nieuwe ontwikkelingen gaande zoals de ontwikkeling van een nieuwe drager-accu. Trenergy werkt hiervoor samen met een accu-leverancier (wie dat is wordt nu nog even stil gehouden) aan een nieuwe robuuste accu, die op meerdere punten is verbeterd. Het streven is om begin volgend jaar al een aantal nieuwe modellen te voorzien van deze drager accu.

Tussen alle nieuwe modellen door was er ook aandacht voor een nieuw model, de Trenergy Sportive. De Trenergy Sportive is uitgerust met een krachtige Motinova motor met 80Nm, intube accu en MIK HD adapter geïntegreerd in de bagagedrager. Trenergy heeft deze keuze gemaakt vanwege de krachtige eigenschappen van de motor en de goede aftersales die Motinova biedt.

Tot slot presenteerde Trenergy ook nog een concept model van een Urban e-bike. Ze willen eerst de reacties van dealers peilen en hun feedback verwerken. “Afhankelijk van wat we op de dealerdagen horen gaan we bepalen of we deze e-bike wel of niet in productie nemen. In de afwerking kan er nog wat veranderen, maar het frame staat vast, evenals de keuze voor een achterwielmotor met dual speed naaf en een intube accu,” laat Driessen weten. “Het is een urban e-bike met een slank design en zonder bagagedrager. Tot op heden zijn de eerste reacties zeker positief.”